Baleset részletek


1971.04.22.   
Mezõfalva
Bbmot 648



1971. április 22-én az 5101 számú vonatot továbbító Bb 648 psz. motorkocsi Mezõfalva állomás bejárati jelzõjének közelében kigyulladt. A Pécs Vontatási Fõnökség állagába tartozó kocsi. ápri- lis 10-tõl kirendelésben volt Bátaszék Vontatási Fõnökségen, így a tûzeset idején is bátaszéki mozdonyvezetõ teljesített rajta szolgálatot. A kiégett és Dunaújvárosba vontatott motorkocsin a tûzesetet követõ napon a kocsijavító I. sz. vágányán a MÁV szakemberei tûzvizsgálatot tartottak. A bizottság feladata volt a tûz lehetséges okának megállapítása.
Véleményük szerint a kocsi kigyulladását a kipufogócsõ közelében, attól 15–25 mm távolságra elvezetett gumiból készült kenõolajcsõ kidörzsölõdése vagy kirepedése okozhatta. A kifröcsögõ kenõolajat a pályaviszonyok miatt a szokásosnál jobban átforrósodott kipufogócsõ (a megállás elõtt 7,1 ezrelékes emelkedõn haladt a vonat) meggyújtotta, majd a motort borító olajsár és egyéb szennye- zõdés is tüzet fogott. Az elharapózó lángok következtében megsérült az adagolószivattyúhoz menõ üzemanyagcsõ is, melynek tartalma a motortestre folyva fokozta a tûz intenzitását.
Megállapításuk szerint segítette a tûz elterjedését az is, hogy a motor személyzete a tûz keletkezési helyének keresése közben a motor védõburkolatát eltávolította (ez a korábbi - általunk nem ismert - tûzeseteknél is így volt) és az ekkor felcsapó lángok tûzbe borították a teljes motorteret és lehetetlenné tették a vezetõállásban elhelyezett kézi tûzoltó készülékek használatát.
A tûzvizsgáló bizottság szerint a tûz oka mûszaki meghibásodás volt, így személyi felelõst nem nevezett meg a balesetért. Javasolta azonban a „konstrukciós adottságok miatt” a kipufogócsõhöz túlságosan közel futó kenõolajcsõ elhelyezésének módosítását és a végleges megoldás kidolgozásáig valamilyen ideiglenes védõburkolat, terelõlemez, stb., felszerelését, valamint a tûz keletkezési körül- ményeinek és a mentési munka tapasztalatainak a motorokon szolgálatot teljesítõ személyzet részére történõ oktatását.
A MÁV Északi Jármûjavító Üzem 1971. június 4-én kelt levele szerint a motorkocsi alváz hossztartói a nagy hõhatás következtében megroppantak, a teljes alvázkeret olyan mértékû deformáci- ót szenvedett mely nem javítható. A kocsiszekrény vázszerkezete és lemezburkolata deformálódott és teljesen kiégett a villamos berendezésekkel és kábelekkel együtt. Motorjának alumínium alkatrészei „leolvadtak” belsõ berendezése teljesen megsemmisült. Az üzem a kocsi selejtezését javasolta A jármûvet az Északi Jármûjavító Diesel osztályán 1971. szeptember 10-én a J.221/71.VFSB számú jegyzõkönyvvel selejtezték.
Forrás: MÁV Központi Irattár AA.10934 sz. doboz (Vezig. iratai) 111486/1971 sz. ügyirata