Baleset részletek


1985.05.07.   03:01
Sásd
 



3,01-kor öt kocsi futamodott meg tolatás közben az állomás IV. vágányáról Vásárosdombó irányába. A sásdi szolgálattevõ néhány perccel korábban adott engedélyt a 82710 sz , közel hatszáz méter hosszú tehervonat-nak, amely 2,59-kor el is indult Vásárosdombórol Sásd irányába. A sásdi szolgálattevõ látva a kocsik megfutamo-dását azonnal értesítette telefonon vásárosdombói társát. õ a térközjelzõ berendezésen a ,,jelzõ megállj gombbal vörösre állította a térközjelzõket. Ezt észlelve a 82710-es mozdonyvezetõje gyorsfékkel megállt, a vonatkísérõ pedig leszállt, hogy pályatelefonon megérdeklõdje a hirtelen megállítás okát. Így szerzett tudomást a velük szemben haladó megfutamodott kocsikról. Miután a mozdonyvezetõvel közölte az értesülését azonnal feloldották a féket és elkezdtek visszatolni Vásárosdombó felé. A veszély ellenére csak - az óvatosság miatt - csak 7-8 km/h se-bességgel haladtak visszafelé, mikor szembõl három lámpát láttak közeledni. Rögtön fokozták a visszatolás sebességét és közben azon tanakodtak, ha egy mozdony jön velük szembe, hol lehet az öt kocsi. Közben nagy izgalmak árán, 100 m távolságtartással beérkeztek Vásárosdombó állomásra, ahol már felkészülten várták a menekülõ vonatot és az azt üldözõ megfutamodott kocsikat. A beérkezõ vonat után villámgyorsan átállították a váltót és a szökevény kocsikat egy szabad vágányon megsaruzták.
A sikeres saruzás után derült fény az esemény további mozzanataira. Miután a tolatásvezetõ észrevette, hogy hiányzik a félreállított öt kocsija, rögtön leakasztotta a gépet és a menekülõ kocsik után indultak. Két kilo-méternyi száguldás után beérték a kocsikat, de ekkor újabb probléma merült fel. Hogyan kapcsolják a kocsikat a mögöttük jövõ mozdonyhozõ A tolatásvezetõ átmászott az elõttük haladó tartálykocsira és annak oldalán kapaszkodva a fékállás felé igyekezett. Mindent megpróbáltak az összeütközés elkerülése érdekében, annál is inkább, mert elõzõ évben már volt egy hasonló mutatványuk és még egy nem hiányzott. Tornamutatványa közben haladtak el Vásárosdombó elõjelzõje mellett. Ez még aránylag hidegen hagyta, csak akkor ijedt meg, mikor maguk elõtt meglátta a visszatoló 82710-es mozdonyának lámpáit. Leugrott a kocsi oldaláról. Elesett, de szerencsére nem sérült meg, így miután az õ mozdonya is elhaladt mellette, felállt és begyalogolt az állomásra. Itt tudta meg, hogy a mentési akció sikeres volt.
A megfutamodás oka az alátétfák elhelyezésének ill. a kézifék meghúzásának hiánya volt.