Baleset részletek


1984.08.10.   14:33
Tapolca
M40 209  +  M62 175



14:33-kor a Tapolca állomás III. vágányán rendkívüli módon áthaladó 94530 sz. tehervonat M62  175 psz. mozdonya az állomás kijárati oldalán nekiütközött az engedély nélküli tolatómozgás során a 9. sz. váltón útjába kerülõ M40  209 psz. mozdonnyal.
Az ütközéskor a befékezett Púpost az M62-es rátolta a (Púpos) számára helytelenül álló 9. sz. váltóra, melyet az felvágott maga alatt. Rövid végének jobb oldala megsérült, hátsó forgóvázkerete elhajlott és ugyanezen forgóvázával sikamlott. A Szergej bal oldali ütközõje és pályakotrója megsérült, valamint összes tengelyével kisiklott.
Az M40-es mozdonyvezetõje 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. Más sérült nem volt.
A pálya Tapolca õ Lesencetomaj állomások között elzáródott, több vonat utasait autóbuszok szállították A 9 és a 11. sz. váltókat teljes egészében illetve részben cserélni kellett. A forgalom újbóli felvételére 22:10-kor került sor. A pályában 246  000-, az M40-esben kb. 160  000 Ft kár keletkezett, az M62-es helyreállítási költségére nem találtunk adatot.
A balesetet megelõzõen õ 12 óra körül - az M43 1126 psz. zalahalápi tartalék mozdony javítás céljából bejért a vontatási telepre. Mivel a rakodásnál szükség volt mozdonyra, döntés született arról, hogy ideiglenesen az érkezõ 90552 sz. vonat M40  209 psz. gépét küldik ki Zalahalápra. Többszöri átállás után a Púpos helytelen jelzésértelmezés miatt megindult a X. vágányon, majd észlelve a 9. sz. váltó helytelen állását, a biztonsági határjelzõt meghaladva megállt. Ekkorra azonban már az áthaladó tehervonat vágányútjába került és az összeütközés bekövetkezett.
Az eseményekért elsõsorban a tartalék vonat- és mozdonyvezetõjét hibáztatták, akik némi bírósági procedúra után kegyelmet kaptak, így a korábban kiszabott büntetésüket nem kellett letölteniük.