Baleset részletek


1979.11.28.   08:07
Tapolca
M40 216  +  M43 1126



8:07-kor a tapolcai vontatási telep I. vágányáról az M40  216 psz. gép személyzet nélkül kihaladt az állomás X. vágányára és ott 28 km/h sebességgel ráütközött az M43 1126 psz állomási tartalékra. A balesetben az M40-es rövid végén a törõlemezek beszakadtak, fõgépcsoportja elmozdult, és a forgattyúszekrény olajteknõje elrepedt emiatt motorolaja elfolyt. Az M43-as egy tengellyel kisiklott és megrongálódott, mozdonyvezetõje megsérült. A keletkezett kár 7142 forint volt.
A Púpos az 5220/b sz. vonattal 7:19-kor érkezett meg Tapolca állomásra, majd a vonat leakasztása után bejárt a fûtõházba, az olajkútnál kiszerelt és beállt a motorszín I. vágányára. Vezetõje itt a motort leállította, de a kézifékkel nem rögzítette a gépet. Ez után feladott egy javítást, lejelentkezett a felvigyázónál, majd hazament. A feladott javítás és a napivizsga elvégzése céljából ez után a szerelõk vették birtokukba a gépet. Egyikük a légsõrítõ feladott javításához õ jogtalanul õ beindította a motort, majd a javítás végeztével átadta azt kollégájának, aki õ segédkezelõi vizsgával rendelkezve, immár jogosan - a motorszínbe akarta átvinni a gépet. Az irányváltót a haladási iránynak megfelelõen beállította, majd a menetszabályzót megfelelõ pozícióba helyezve meg akart indulni. Ez azonban nem sikerült, mert levegõ nyomáshiány miatt a gép nem mozdult. Eközben ellenõrizte a motor hõtõvízszintjét és megállapította, hogy az utántáplálásra szorul. Anélkül, hogy a menetszabályzót és az irányváltót semleges pozícióba helyezte volna, leszállt a géprõl a víz utántáplálást elõkészíteni. A gép eközben feltermelte magát levegõvel és önállóan elindult az állomás felé, majd 690 m út megtétele után ütközött az állomási tartalékkal.
A baleset során a fûtõház illetékeseibõl összeálló bizottság vizsgálta mozdony éberségi berendezését és megállapította, hogy abroncsvastagság és mõszerkülönbségek miatt a gép éberségi berendezése nem mõködött az elõírt 20 km/h sebesség elérése után sem. Mivel azonban az éberségi berendezésnek feltétlenül meg kellett volna állítania a mozdonyt, a bizottság kérte a berendezés alaposabb vizsgálatát, melyek elvégzését a bizottság mõszaki lehetõségei nem tették lehetõvé. Utóbbi vizsgálat megtörténtérõl és esetleges megállapításairól nincs tudomásunk.
A balesetért a fent említett segédkezelõt hibáztatták , így õt a bíróság jogerõssé vált ítéletében 8 hónapi, egy évre felfüggesztett szabadságvesztésre,4000 Ft. pénzbüntetésre és a felmerült 1015 Ft. bõnügyi költség megtérítésére kötelezte.