Baleset részletek


1977.12.06.   05:23
Rákosrendezõ
M41 2112



Rákospalota-Újpest és Rákosrendezõ állomások között, az utóbbi bejárati jelzõje elõtt feltartóztatott 44 333 sz. tehervonat végébe 5 óra 23 perckor, 32 km/h sebességgel beleütközött a 4429. sz. személyvonat M41 2112 psz. mozdonya. A dízelmozdony kisiklott és súlyosan megrongálódott, a mögé személykocsiként besorozott Bt sorozatú, 50 55 82 27 280-1 psz. V42-es vezérlõkocsi középen megroppanva 3-4 m magasra felemelkedett és felsõvezetéki zárlatot okozott. A személyvonat mozdonyvezetõje és 15 utasa megsérült. A jármûvekben és a vasúti pályában mintegy 2 millió Ft kár keletkezett. A baleset napján a 44 333 sz. tehervonatot 5.10-kor Rákosrendezõ bejárati jelzõjénél megállították, mert elõtte keresztben járt ki a 130. sz. vonat. A tehervonat után közlekedõ, Veresegyházán át Vácról érkezõ személyvonat 5.18-kor, szabályos menetengedéllyel ha ladt ki Rákospalota-Újpest állomásról, és Landler Jenõ Jármûjavító mh.-en (ma Istvántelki fõmûhely mh.) úgy állt meg, hogy vezetõje az ott elhelyezett 61/a jelû térközjelzõt meg tudja figyelni. Utascsere után vonatát 12 km/h sebességre felgyorsítva elhaladt a vörös jelzési képet mutató térközjelzõ mellett. Ekkor a vezetõállás ismétlõjelzõre (sátorjelzõ) „feljött a vörös”, és a mozdony Egyesített Éberségi és Vonatbefolyásoló Berendezése (a továbbiakban EÉVB) „levágott”, vagyis a vonatot kényszerfékezéssel megállította. Eközben a 130. sz. vonat kihaladt Rákosrendezõrõl, így 5.22-kor a bejárati jelzõt szabadra állítottak a 44 333 sz. vonat elõtt. Ezen idõ alatt az EÉVB leoldása miatt megálló személyvonat mozdonyvezetõje gépe hátsó vezetõállására ment, ahol az üzemmódválasztó kapcsoló mûködtetésével a vonatbefolyásolást megszüntette, így a sátorjelzõ fénye fehérre változott. („Eltörölte a vöröset.”) Visszatérve az elsõ vezetõállásra a vonatot ismételten megindította. Mivel a vonatvezetõvel együtt észlelte, hogy a bejárati jelzõn kettõ sárga fény jelent meg, a jelzést – mely az elõl álló tehervonatnak szólt – helytelenül magára vette és fokozta vonata sebességét. Ezzel megszegte az F.2-es Forgalmi Utasítás azon pontját, mely szerint, ha a Megállj! állású önmûködõ térközjelzõ meghaladása után a sátorjelzõ fénye vörösre változik, a térközben a vonat elõtt jármû vagy vonat tartózkodik. Ezért a vonat csak olyan sebességgel haladhat tovább, hogy vezetõje azt a felmerülõ akadály elõtt mindenképpen meg tudja állítani, és a továbbhaladás sebessége a legjobb látási viszonyok között sem lehet nagyobb, mint 15 km/h. A szabálytalanul felzárkózó vonat személyzete a hajnali szürkületben csak késõn, fényszóróik fényében vette észre az elõttük lassan meginduló tehervonat ugyancsak szabálytalan módon, kivilágítatlanul közlekedõ jelzõkocsiját, amelybe az alkalmazott gyorsfékezés ellenére menthetetlenül beleütköztek.