Baleset rťszletek


1975.06.16.   09:56
Hatmajor
ABbmot 607



1975. j√ļnius 16-√°n 9, 56 perckor a 2407 sz. gyorsmotorvonat Hatmajor forgalmi kit√©r√Ķ √©s Szombathely rendez√Ķ k√∂z√∂tt a 970+42 sz√°m√ļ szelv√©nyben l√©v√Ķ soromp√≥ n√©lk√ľli √°tj√°r√≥ban 80 km/h sebess√©ggel elg√°zolta a 4 sz√°m√ļ √Čp√≠t√©si Sz√°ll√≠t√°si V√°llalat FG 89-88 forgalmi rendsz√°m√ļ, 2 m3 kavicsot sz√°ll√≠t√≥ ZIL teherg√©pkocsij√°t.
A baleset k√∂vetkezt√©ben az ABb 607 psz. motort vezet√Ķ Horv√°th P√°l, Szombathely Vontat√°si F√Ķn√∂ks√©g dolgoz√≥ja a motorkocsi homlokfala √©s a motor v√©dh√°za k√∂z√© szorult √©s az esem√©ny m√°snapj√°n s√©r√ľl√©seibe belehalt. Kisebb-nagyobb m√©rt√©kben megs√©r√ľlt a Szombathely √°llom√°s l√©tsz√°m√°ba tartoz√≥ vonatvezet√Ķ, a vonat k√©t utasa √©s a teherg√©pkocsi vezet√Ķje is.
Az elg√°zolt teherg√©pkocsi alv√°z√°t a motorkocsi vezet√Ķf√ľlk√©vel egy√ľtt az √°tj√°r√≥t√≥l 18 m√©ter t√°vols√°gra a p√°lya mell√©, m√≠g leszakadt billen√Ķszekr√©ny√©t 118 m√©tert hurcolva maga el√Ķtt a vonallal p√°rhuzamosan fut√≥ t√°rol√≥ v√°g√°nyra v√°gta ki. A vonat eleje az √ľtk√∂z√©s hely√©t√Ķl 258 m√©terre √°llt meg.
A rend√Ķrs√©gi helysz√≠nel√©s befejezt√©vel a szerelv√©nyt Szombathely √°llom√°sra beh√ļzt√°k, √≠gy a p√°lya 10, 50-kor felszabadult. A baleset miatt az 1427 sz√°m√ļ vonat 43 perc k√©s√©ssel k√∂zlekedett.
Az ABb sor. motor- √©s h√°rom szem√©lysz√°ll√≠t√≥ kocsib√≥l √°ll√≥ 2407 sz√°m√ļ vonat P√©csr√Ķl Szombathelyre k√∂zlekedett, elegys√ļlya 181 tonna, f√©kezend√Ķ s√ļlya 134, f√©kezett s√ļlya 154 tonna volt. P√©cs √°llom√°sr√≥l a k√©s√Ķbb balesetet szenvedett motorvezet√Ķvel √©s egy motorvezet√Ķ gyakornokkal a „fed√©lzet√©n” 5,30-kor indult el √©s k√ľl√∂n√∂sebb esem√©ny n√©lk√ľl k√∂zlekedett Gy√©k√©nyesig - itt a vonatvezet√Ķk v√°ltottak - majd 10 perc k√©s√©ssel meg√©rkezett Nagykanizs√°ra. √ćgy is indult tov√°bb Szombathely fel√©, de a balesetben √©rintett √ļt√°tj√°r√≥ el√Ķtti utols√≥ szolg√°lati helyen – Hatmajor forgalmi kit√©r√Ķn – m√°r csak 6 perc k√©s√©ssel haladt √°t. A menetrendben k√©s√©s eset√©re enged√©lyezett 100 km/h sebess√©get nem l√©pte t√ļl.
A baleset helysz√≠ne, az √Āgfalva – Nagykanizsa vonal √©s a Gy√Ķri K√∂z√ļti √Čp√≠t√Ķ V√°llalat aszfalt- √©s betonkever√Ķ telep√©hez vezet√Ķ f√∂ld√ļt soromp√≥val nem biztos√≠tott √°tj√°r√≥ja. K√∂zvetlen√ľl az √°gfalvai mellett fut – vonatunk menetir√°ny√°t tekintve a jobb oldalon – a Szombathely – Rum vas√ļtvonal, melynek forgalm√°t a baleset idej√©n m√°r megsz√ľntett√©k, fennmarad√≥ szakasz√°t kocsik t√°rol√°s√°ra haszn√°lt√°k. Az √°gfalvai vonal m√°sik oldal√°n – att√≥l mintegy 60 m√©terre – a Szombathely – Szentgotth√°rd vonalat keresztezi a f√∂ld√ļt, teljes csap√≥rudas soromp√≥val biztos√≠tott √°tj√°r√≥val.
Vonatunk szem√©lyzete az √°llom√°s fel√© k√∂zeledve √©szlelte, hogy Szombathely rendez√Ķ pu. bej√°rati- √©s el√Ķjelz√Ķje tov√°bbhalad√°st enged√©lyez√Ķ, illetve erre utal√≥ jelz√©st mutat. A l√°tott jelz√©si k√©pet ”bemondt√°k” egym√°snak. Ek√∂zben √©rkeztek a balesetben √©rintett √°tj√°r√≥ √ļt√°tj√°r√≥ jelz√Ķj√©hez, melyn√©l a motorvezet√Ķ az el√Ķ√≠rt „Figyelj!” jelz√©s ad√°s√°t megkezdte √©s azt folyamatosan adta is, majdnem az √ľtk√∂z√©sig. 150 m√©terre lehettek az √°tj√°r√≥t√≥l, mikor megl√°tt√°k a Rum k√∂zs√©g ir√°ny√°b√≥l (nekik bal oldalr√≥l) 30 km/h k√∂r√ľli sebess√©ggel a s√≠nek fel√© tart√≥ teheraut√≥t, mely ekkor m√°r √°tkelt a szentgotth√°rdi vonalon √©s kb. 50 m√©terre volt az √°ltaluk haszn√°lt s√≠np√°rt√≥l. Id√Ķk√∂zben a m√°sik ir√°nyb√≥l is felt√Ľnt egy teherg√©pkocsi, mely a s√≠nek el√Ķtt meg√°llt. A s√≥derral rakott ZIL azonban rend√ľletlen√ľl folytatta √ļtj√°t √©s kb. 40-50 m√©terrel a 80 km/h k√∂r√ľli sebess√©ggel √©rkez√Ķ vonat el√Ķtt a vas√ļti p√°lyatestre hajtott. Vonatvezet√Ķnk csak annyit tudott megjegyezni – Pali, nem √°ll meg!, ekkor azonban a motorvezet√Ķ m√°r f√©kezett. A k√∂vetkez√Ķ m√°sodpercben bek√∂vetkezett az √ľtk√∂z√©s, melynek k√∂vetkezt√©ben a motorkocsi eleje beszakadt √©s a g√©pkocsi rakom√°nya kb.30 cm magasan el√∂nt√∂tte a vezet√Ķ√°ll√°st. A vezet√Ķ√°ll√°sban utaz√≥ h√°rom szem√©ly k√∂z√ľl a gyakornok nem s√©r√ľlt meg, √≠gy √ē el√Ķbb kiseg√≠tette a bordat√∂r√©st szenvedett vonatvezet√Ķt a motorkocsib√≥l, majd a beszorult motorvezet√Ķ seg√≠ts√©g√©re sietett. Miut√°n l√°tta, hogy egyed√ľl kiszabad√≠tani nem tudja, a vonaton √∂nk√∂lts√©gben utaz√≥ mozdonyf√Ľt√Ķvel meg√°ll√≠tottak az √°tj√°r√≥ba √©rkez√Ķ teherg√©pkocsikat, majd azok egyik√©re k√∂t√∂tt k√∂t√©llel megh√ļzt√°k a motor beszakadt elej√©t annyira, hogy a beszorult motorvezet√Ķt ki tudj√°k szabad√≠tani.
A balesetet okoz√≥ g√©pkocsi vezet√Ķje saj√°t bevall√°sa szerint a szentgotth√°rdi vonal keresztez√©se el√Ķtt n√©zett k√∂r√ľl utolj√°ra, ekkor l√°tta az √°tj√°r√≥t√≥l 300 m√©ter t√°vols√°gra √°ll√≥ t√°rolt kocsikat. √Ātkelt a v√°g√°nyon √©s miut√°n a teherkocsikr√≥l tudta, hogy azok hosszabb ideje ott √°llnak, k√ľl√∂n√∂sebb figyelmet nem ford√≠tott a soromp√≥ n√©lk√ľli √°tj√°r√≥ra. Az √©rkez√Ķ vonatot csak akkor vette √©szre, mikor g√©pkocsija eleje m√°r a s√≠neken volt. Ekkor g√°zad√°ssal pr√≥b√°lt menek√ľlni, de a vonat a g√©pkocsi utols√≥ harmad√°t √≠gy is elkapta. B√ľntet√©s√©nek m√©rt√©k√©r√Ķl nincs tudom√°sunk.
A megs√©r√ľlt n√©gy j√°rm√Ľvet – ABb 607 psz. motor-, valamint a 20-26 144-5 √©s 20-26 145-2 psz. Bh, illetve 39-40 030-6 psz. AB sorozat√ļ szem√©lykocsikat – az illet√©kes j√°rm√Ľjav√≠t√≥kba sz√°ll√≠tott√°k. A h√°rom szem√©lysz√°ll√≠t√≥ kocsit a szombathelyi √ľzem megjav√≠totta, √°m a motorkocsi Szolnokon v√©gzett kim√©r√©se sor√°n meg√°llap√≠tott√°k, annak f√Ķkerete oly m√©rt√©kben s√©r√ľlt, hogy azt csak jelent√Ķs k√∂lts√©gek √°r√°n szinte √ļj f√Ķkeret be√©p√≠t√©s√©vel lehetne jav√≠tani. Ennek k√∂lts√©ge azonban k√∂zel k√©t milli√≥ forint lett volna, √≠gy a motorkocsi selejtez√©se mellett d√∂nt√∂ttek. A szomor√ļ esem√©nyre 1976.03.25-√©n a szolnoki j√°rm√Ľjav√≠t√≥ ter√ľlet√©n ker√ľlt sor.
Szombathely f√Ľt√Ķh√°z√°ban a szolg√°lat k√∂zben elhunyt vontat√°si dolgoz√≥k neveit tartalmaz√≥ eml√©kt√°bl√°ra felker√ľlt Horv√°th P√°l neve is.
A k√©t hal√°los baleset tanuls√°gait levonva felvet√Ķd√∂tt a motorkocsik vezet√Ķ√°ll√°s√°nak meger√Ķs√≠t√©se √©s a vezet√Ķ√°ll√°s padl√≥magass√°g√°nak esetleges megemel√©se is, az √∂tlet azonban csak √∂tlet maradt.
Forr√°s: M√ĀV K√∂zponti Iratt√°r AA.13137 sz. doboz, 111220/975 sz. √ľgyirat √©s annak rajzmell√©klete,
M√ĀV K√∂zponti Iratt√°r AE.13437 sz. doboz, 6625/1975 √©s 6626/1975 sz. √ľgyiratai,
M√ĀV K√∂zponti Iratt√°r AE.13760 sz. doboz, 6561/1975 sz. √ľgyirata.
M√ĀV K√∂zponti Iratt√°r AE.14423 sz. doboz, 6435/1975 √©s 9354/1975 sz. √ľgyirata.