Baleset részletek


1974.08.15.   
Isaszeg
V42 539



1974. augusztus 15-én késõ este, Isaszeg állomás V. vágányán elõzetes értesítés nélkül foglaltra járt és az ott álló kocsisorra - a feloszlatott 2366. számú tehervonat szerelvényébe - ütközött a V42 539 számú géppel továbbított 469. számú tehervonat. Ennek mozdonyvezetõje sérülések nélkül, vonatvezetõje könnyebb sérülésekkel túlélte a balesetet. Az ütközés következtében több jármû siklott, a kocsik - emeletnyi magasságban egymásra torlódva - kidöntöttek egy tartóoszlopot is, aminek következtében a felsõvezeték is leszakadt. A keletkezett kár összege meghaladta a kettõ millió forintot.
Isaszeg ötvágányú állomásnak V. vágányára 22 órakor érkezett meg a 2366. számú tehervonat, mely itt feloszlatásra került. A szerelvény úgy állt meg, hogy utolsó kocsijának vége a biztonsági határjelzõn belül, attól kb. 60 méterre volt. Érkezése után a forgalmi szolgálattevõ elõkészítette a vágányutat a IV. vágányon áthaladó 6373. számú vonat részére. Mivel a nyíltvonali pályaszemélyzet idõközben értesítette arról, hogy ennek zárlámpája nem világít, a kijáratot visszavette, a vonatot az állomáson feltartóztatta, a vonatszemélyzetet értesítette megállításuk okáról és utasította a vonatvezetõt a zárlámpa kivilágítására. Ezután 22,42-kor, nagyjából egy idõben adott engedélyt a szomszédos állomásoknak a 6380. és a 469. számú vonatok részére. Elõbbit az állomás III. vágányán tervezte áthaladtatni, ehhez a vágányutat, minden probléma nélkül be is tudta állítani. Nekilátott a 469. számú vonat számára a vágányút elkészítésének, ám az – az V. vágány foglaltsága okán - nem épült fel. Ezt tapasztalva szolgálattevõnk - megfeledkezve a korábban általa oda fogadott és feloszlatott vonatról – arra gondolt, a berendezés ismét hamis foglaltságot ad, ahogy arra korábban már háromszor is volt példa. Ezért a szigetelés kikapcsoló gomb mûködtetésével beállította a vágányutat, és szabad fényt vezényelt ki a bejárati jelzõre.
Miközben a forgalmi szolgálattevõ a berendezéssel bajlódott, az állomás felé közeledõ V42 539 pályaszámú gép mozdonyvezetõje, látva a bejárati jelzõ „Megállj” állását, korábbi haladási sebességét 20 km/h csökkentette. A vonat kb. 500 – 600 méterre lehetett a jelzõtõl, amikor a mozdony- és a vonatvezetõ egy idõben észlelte, hogy azon kettõ sárga fény jelenik meg. Ez a jelzési kép kitérõbe való, maximum 40 km/h sebességû behaladást engedélyezett, így a mozdonyvezetõ gyorsítani kezdett. A gép kb. 45 km/h sebességgel már az V. vágányra terelõ ívben haladt, mikor vezetõje kb. 80 m távolságból észrevette az elõtte álló kocsisort. Nyomban gyorsfékezett, de a vonatot megállítani és az összeütközést elkerülni már nem tudta. A balesetet okozó forgalmi szolgálattevõ több hibát is vétett. A foglalt vágányra terelõ váltók kezelõ gombjaira nem tette rá az elõírt védõkupakot, ami egyrészt kizárná a véletlen kezelést, másrészt figyelmeztetne a vágány foglaltságára is. A vágányút beállítása során elfeledkezett az V. vágány foglaltságáról. Miután a berendezés védekezett és a vágányút nem épült fel, látszólagos foglaltságot feltételezve a szigetelés kikapcsolása útján állította be az V. számú vágányra terelõ váltót kitérõ irányba anélkül, hogy a vágány járható voltáról vagy foglaltságáról az F.2. számú utasításban leírt módon, a vágányút áttekintésével, szükség esetén bejárásával meggyõzõdött volna. Büntetésként állásából elbocsátották.
A baleset által feltárt hibák hatására megváltoztatták a forgalmi utasítást és a biztosítóberendezések mûködését is. Ennek következtében a szigetelés kikapcsolásakor és foglalt vágányra történõ bejáratáskor a biztosító berendezés továbbhaladást engedélyezõ jelzési kép (itt a kettõ sárga) kivezénylését már nem teszi lehetõvé. Ilyen esetekben a vonat bejáratása gépi úton csak „Hívójelzés” kivezénylésével lehetséges, amely mellett a vonatkozó utasítások értelmében maximum 15 km/h sebességgel történõ elhaladás engedélyezett.
Forrás: Pest Megyei Fõügyészség Közl.50.661/1974/1. szám Vádirat a vasúti közlekedés biztonsága ellemi különösen nagy kárt okozó gondatlanul elkövetett bûntett miatt ………. ellen indított bûnügyben (elektronikus formában a szerzõ birtokában)