Baleset részletek


1943.01.27.   07:05
Budapest Keleti pu.
328 008



Budapest Keleti pu. királyi várójában állt meg a Szolnokról érkezõ 2527. számú személyvonat 328,008 pályaszámú mozdonya 1943. január 27-én 7 óra 5 perckor. A „B” vágányra – ez a mai 11. vágány – érkezõ vonat „fékhiba következtében megállni nem tudott, nekiszaladt a kocsifogó-baknak, azt kitörve mozdonya felkerült a peronra, majd a királyi-váróterem falát kitörve állott meg” – olvasható az állomásfõnök által a Déli Üzletvezetõség részére leadott jelentésben. A baleset során 6 utas kisebb sérüléseket szenvedett, a felsõvezeték rendszer megrongálódott, 8 vonat kisebb-nagyobb késéssel közlekedett. A fal mellett a Nemzetközi Hálókocsi Társaság ládáiban elhelyezett italok és berendezési tárgyak – ezek az érkezõ 1707. sz. sínautóbusz készleteinek kiegészítését szolgálták volna az induló 1704. sz. vonat részére – összetörtek. Teljesen megsemmisült a Mûszaki Kocsihivatal ugyancsak a fal mellett tárolt Mátrai-féle tolólétrája is. A helyszínre érkezõ segélykocsi személyzete a mozdonyt 14.10-re a vágányra visszahúzta és beemelte, a pályafenntartás munkatársai 17.10-kor végeztek a „kocsifogó-bak” helyreállításával.
A Budapest Keleti fûtõház állagába tartozó mozdony Szolnoktól esemény nélkül továbbította vonatát, az útjáról meghallgatott állomások és a vonat személyzete semmiféle, a fékberendezés rendellenes mûködésre utaló problémáról nem számoltak be. A Keleti pályaudvar bejárati jelzõje mellett elhaladó vonat mozdonyvezetõje viszont a kezdeményezett fékezés ellenére fékhatást nem érzékelt, ezért ellengõzzel próbálkozott. A vonat 2,3 percig, 1150 métert megtéve – ez a Százlábú híd és az ütközõbak közötti távolság – ellengõzzel haladt, miközben a gép kerekei a kilométeróra-szalagról leolvashatóan megcsúsztak és visszafelé forogtak. A szerelvény a tanúk elmondása és a számítások szerint az ütközésig kb. 15 km/h sebességre lassult, ezzel törte át az ütközõbakot.
A baleset után fékhibára gyanakodtak. Az érkezés után megtartott fékpróba során a 15 kocsiból 5 nem fékezett, ezeket a mûszaki kocsiszolgálat mûhelyébe beállítva vizsgálták. Megállapították, hogy a fékek nem megfelelõ mûködését – a Cn 55524 számú kocsi a mûhelyi vizsgálaton fékezett, de nehezen oldott, a Dh 68041 számú kocsi nehezen fékezett és nehezen oldott, a Cn 55227, Cn 55341és Cn 55426 számú kocsik egyáltalán nem fékeztek. – a „mûködési szelep” elfagyása okozta. A vizsgálat során az is bebizonyosodott, hogy a gõzmozdony szerkocsijának fõvezetéke eldugult, abban a -14°C-os külsõ hõmérséklet hatására jégdugó keletkezhetett. A mozdonyvezetõ által a bejárati jelzõnél alkalmazott fékezés során a gõzmozdony ugyan rendben fékezett, de a szerkocsin és a kocsikon fékhatás nem alakult ki, a gép fékhatása pedig a vonat megállításához, de még az érzékelhetõ sebességcsökkentéshez is kevés volt.

Forrás: MÁV Központi Irattár AB.10161 számú doboz 3310/1943 és 14986/1943 számú ügyiratai