Baleset részletek


1937.08.19.   12:24
Kaposvár
328 639



1937. augusztus 19-én 12 óra 24 perckor Kaposvár vasútállomásán, a behaladó 1002. számú, Gyékényesen át Fiumébe tartó gyorsvonat a bejárati jelzõ és az 58. számú váltó között az 1012. számú vonatról leakasztott és megfutamodott 5 kocsiba ütközött. A gyorsvonat egyenes állású 328,639 pályaszámú mozdonya a gyorsfékezés következtében a vonatról leszakadt, a fõvezeték szétszakadása miatt a szerelvény befékezõdött, a mozdony így egyedül ütközött a szembõl guruló kocsikba. A gép a szétszakadás helyétõl kb. egy mozdonyhossznyit mozdult elõre, megálláskor közte és szerelvénye között 4 méteres távolság volt. A gép megrongálódott, dugattyúrúdjai és azok védõhüvelyei elgörbültek, mellgerendája, vonó és ütközõkészüléke súlyosan megrongálódott, szolgálatképtelenné vált. Az általa továbbított vonat 2 JD® és 4 MÁV kocsija megrongálódott, a WR 1221 pályaszámú étkezõkocsi belsõ berendezései összetörtek. A megfutamodott kocsik közül 2 kisiklott és teljesen összetört, az egyik kocsi szén rakománya kiszóródott. A siklott jármûvek az állomás Budapest felõli bejáratát elzárták. Haláleset nem történt, de a gyorsvonat 6 utasa könnyebben megsérült. Az 1002. számú vonat átszállással, szükségszerelvénnyel, az 1012. számú vonat 328,044 pályaszámú mozdonyával, 58 perc késéssel indult tovább Gyékényesre, az 1012. sz. vonat pedig a Kaposvár fûtõház által biztosított 376-os sorozatú géppel közlekedett tovább. Utóbbi vonathoz Dombóvár fûtõház is kiállított egy 324-es sorozatú mozdonyt, de az a siklott jármûvek miatt nem tudott Kaposvár állomásra bejárni.
Az 1012. számú vonat 8 perc késéssel, 12.17-kor érkezett meg Kaposvár állomás III. számú vágányára. A vonat végén 4 teher és 1 személykocsi érkezett Kaposvár rendeltetéssel. Ezeket a „rövid” háromra, vagyis a 41-58. számú váltók közötti vágányrészre szándékoztak félreállítani. A hátramaradó kocsikat a zárfékezõ le is akarta kapcsolni, de ezt a tolatásvezetõ megakadályozta. Tájékoztatta a zárfékezõt, hogy a szerelvény elõbb kis mértékben hátratol, így biztosítja a IV. számú vágányra behaladó 1002. sz. vonat utasai részére a felvételi épület elõtti részen az átjárást, majd a vonat beérkezése után kiállítja a kocsikat a rövid III-ra. A zárfékezõ ezután távozott a vonattól, a tolatásvezetõ pedig a mozdonyhoz ment, hogy annak vezetõjét a hátratolásról tájékoztassa. A zárfékezõvel folytatott megbeszélést a kocsirendezõ valószínûleg nem hallotta és az 5 kocsit a tolatásvezetõ engedélye nélkül leakasztotta. Vallomása szerint tudta, hogy elõször a helybiztosítás miatt hátratolnak, de a szerelvény hirtelen megmozdulása váratlanul érte, mivel a mozgáshoz õ nem is adott jelzést. A tolatás megkezdése elõtt nem volt ideje elfoglalni a zárféknek besorozott kocsit, hanem a Ca 5428 számú kocsira ugrott fel. Ennek fékjét nem volt ideje kipróbálni. Miután a mozdony a vonat tolását befejezte és látta, hogy a leakasztott kocsik tovább gördülnek, megpróbálta a kocsi fékjét kezelni, de az nem mûködött. Gyorsan leugrott és sikertelenül megpróbált egy másik kocsi fékállására felugrani, közben azt is észrevette, hogy a térfelvigyázó a kocsisor felé „megállj” jelzéseket ad. Azt természetesen nem tudta megállítani, helyette az ívbõl kibukkanó gyorsvonat felé adott „megállj” jelzéseket, de a kb. 45 km/h sebességgel haladó vonat mozdonya a gyorsfékezés ellenére a szemben haladó kocsisorba ütközött.

Forrás: MÁV Központi Irattár AG.11278 számú doboz 9079/1937 és 9080/1937 számú ügyiratai
AG 11346 számú doboz 9087/1937 számú ügyirat
Magyarság 1937.08.20. Elszabadult vasúti kocsikba ütközött a fiumei gyors Kaposvárott