Baleset részletek


1977.12.16.   11:40
Szank
Mk48 2001



Szank állomás „V” betûs jelzõjénél elhelyezett durrantyúk dördülését és a forgalmi szolgálattevõ által adott „Megállj!” jelzést az 5562. sz. tehervonatot továbbító Mk48 2001 psz. mozdony ittas, alvó mozdonyvezetõje és a kalauzkocsiban reggelizõ vonatvezetõje figyelmen kívül hagyta, az állomásra behaladt és kb. 37 km/h sebességgel az I. vágányon álló kocsisorra ütközött.
Az 5562 sz. rendkívüli tehervonat az azt indító Törökfái állomás szolgálattevõjének eredeti elképzelése szerint nem Szank, csak Bugac állomásig közlekedett volna, mert végig közlekedése esetén a gép esetleg nem ért volna vissza Kecskemét átrakóra az 5526. sz. vonatra. A vonatvezetõ azonban meggyõzte a szolgálattevõt, hogy a vonatot engedje le Szankig. A szerelvény így 10:40-kor elindult Szank állomás felé.
A két vágányos állomás forgalmi szolgálattevõje az 5525. és az 5562. sz. vonatok keresztjét úgy tervezte, hogy a rendszeresen késõ 5525. elõtt az 5562-t bejáratja a II. vágányra, majd betól vele a kocsikkal elfoglalt I. vágányra. Mikor rendes indulási idõvel engedélyt kértek az 5525. számára, megváltoztatta elképzelését. A vonatot a II. vágányra akarta lefogadni, az 5562-t pedig durrantyukkal a „V” betûs jelzõnél feltartóztatva értesíteni arról, hogy a foglalt I. vágányra fogja bejáratni. Az érkezõ 5562-es mozdonyvezetõje azonban a durrantyúk dördülését nem hallotta meg, akkor ébredt fel, mikor a gép a 2. sz. váltón áthaladva megbillent.

Forrás: MÁV Központi Irattár, Másodfokú fegyelmi határozatok gyûjteménye 15/1978.mf