Baleset részletek


1976.07.11.   06:14
Kaposvár
M40 105  +  M31 2014



Kaposvár állomás 7. számú váltóján az 5520 számú vonat szerelvényével átálló M40 105 pályaszámú vonatgép horzsolódott az elé húzó II. tartalékkal, az M31 2014 pályaszámú mozdonnyal. Az M40-es 3, az M31-es összes tengelyével siklott és megrongálódott, az M31–es jobb oldalára megdõlt. Vezetõjének két ujja csonkolódott.
Az állomás VII. vágányára 5.39-kor érkezett az 5565 számú tehervonat. Ennek feldolgozásra nem kerülõ „potya” elegyét átállították az VI. vágányra, ahonnan a II. tartalék beállította a kocsikat a rakodóvágányra. Ezen idõ alatt járt ki a fûtõházból az 5520 számú vonatra az M40 105, rázárt az V. vágányon álló szerelvényre és még a fékpróba elvégzése elõtt a forgalmi szolgálattevõ rendelkezésére felhúzott indulási helyére, a kijárati jelzõig. Mivel három vonat érkezése is esedékes volt, melyek részére szabad vágányt kellett biztosítani, a szolgálattevõ megváltoztatta rendelkezését és az 5520-at át akarta állíttatni a II. vágányra. A szerelvény ennek megfelelõen az érintett szolgálati helyek értesítése után megkezdte a kihúzást a fonyódi vonalra, hogy onnan a betoljon a II. vágányra.
A II. tartalék ezalatt beállította a VI-ról kihúzott 25-30 kocsit részben a hosszú rakodó, részben a csonka vágányra. A gépen maradt két tejes tartálykocsit az élõ rakodóra kellett beállítania, de ehhez meg kellett kerülnie õket. Ekkor állították be a vágányutat a Somogy-expressz számára, így a gép nem tudott körüljárni. Felhúzta a kocsikat a 9. számú váltóig és ott leakadt, mivel a tolatásvezetõvel abban egyeztek meg, hogy õk kézi erõvel betolják a kocsikat az élõrakodó vágány felé, a gép rájuk zár és beállítja azokat a helyükre. A tolatásvezetõ jelzésére a mozdony megindult elõre, hogy a kocsi mozgatását lehetõvé tegye. Mintegy 10 métert tett meg, mikor a hangosban „had álljon!, had álljon!” kiáltást és sípjelzést is hallott. Azonnal fékezett, de a gép eközben már rácsúszott a 7. számú váltóra – ez a tartalék számára helyesen állt – ahol a kihúzó M40 105 oldalról beleütközött. A balesetet az I. számú õrhelyen szolgálatot teljesítõ váltókezelõ okozta, aki a forgalmi szolgálattevõ rendelkezésére a tartalék felé késve intézkedett a tolatás beszüntetésérõl.