Baleset részletek


1983.03.22.   03:45
Zalaegerszeg
M43 1133



Zalaegerszeg állomás bejárati jelzõje közelében az Ukk állomásról érkezõ tehervonat M43 1133 pályaszámú, vontatva továbbított mozdonya visszahajtás miatt kigyulladt.
A gép a Zalaegerszeg – Ukk – Zalaegerszeg között közlekedõ tolatós tehervonat mozdonya volt. Ukk állomásra érkezve vezetõje jelentõs vízhiányt tapasztalt és bár annak okát feltárta, a hibát elhárítani nem tudta, így segélygépet kért. Erre a feladatra a megyeszékhelyre este érkezett és csak reggel visszainduló gyorsvonat Nohabját jelölte ki a vonalirányító. A segélygép érkezése elõtt a fekve maradt gépet rátették egy irányvonatra, míg a tolatós tehervonatot az irányvonat ugyancsak M43 sorozatú mozdonya továbbította Zalaegerszegre. A Nohab érkezése után az rázárt az irányvonatra, az M43 vezetõje pedig a márciusi éjszaka hidege elõl átköltözött a Nohab vezetõállkására, miközben gépe hidegre szerelését elmulasztotta.
Fékpróba után elindultak Zalaegerszegre. Útközben csak egyszer álltak meg rövid idõre Zalaszentiván állomáson, mozdonyvezetõje ekkor nem nézte körbe a vontatott gépet. A Zala hídnál lévõ kettõs ívben a Nohab mozdonyvezetõje a visszapillantó tükörben furcsa villódzásra lett figyelmes, majd kis idõvel késõbb látta, hogy lángnyelvek csapnak ki a Dácsia alól. Vonatát azonnal megállította, miközben ugrasztotta a másik mozdonyvezetõt, aki a saját mozdonya gépterében lévõ tûzoltó készülékekkel megkezdte a tûz oltását. A Nohab tûzoltó készülékeivel csatlakozott hozzá annak mozdonyvezetõje is. Miután látták, hogy komoly eredményt nem tudtak elérni, a Nohabot az égõ mozdonyról leakasztva azzal 10-15 méterrel elõbbre álltak, hogy a tûz átterjedését megakadályozzák. Nem túl nagy sikerrel tovább próbálkoztak az oltással. Mivel a tûzoltó készülékek sorra fogytak ki, úgy határoztak, a Nohab a szabad bejárat mellett újabb poroltókért bemegy Zalaegerszegre, ahonnan értesítik a tûzoltóságot is Eközben az M43 vezetõje az utolsó készülékkel úgy-ahogy lecsillapította a tüzet. A visszatérõ Nohab vezetõje és a vele érkezõ külsõs forgalmi szolgálattevõ megállapította, hogy az égõ mozdonyt közúti jármûvel a terepviszonyok miatt nem lehet megközelíteni. Ezért a Nohab rázárt a füstölgõ roncsra és azt kb. 200 m-el elõbbre húzta, ahol már az idõközben kiérkezett tûzoltók várták. Mozgatás közben a légáramlat hatására a tûz ismételtem lángra kapott, véglegesen eloltani csak a tûzoltóknak sikerült.