Baleset részletek


1985.03.11.   23:58
Franciavágás
M41 2204  +  M47 1021



23 óra 58 perckor az M41 2204 psz. géppel közlekedõ 99418. sz. tehervonat fékezetlenség miatt meghaladta Franciavágás állomás Megállj! állású bejárati jelzõjét, és attól 110 m-re ütközött a szabálytalan tolatási mozgást végzõ, de ekkor éppen álló helyzetben lévõ 99469. sz. tolatós tehervonat M47 1021 psz. mozdonyával. A 23 km/h sebességgel bekövetkezett ütközés során a két mozdony kis mértékben rongálódott.
A befékezett M47-es egy géphossznyit hátracsúszott, a rajta lévõ 14 kocsi leszakadt és megfutamodott. A gép felõli elsõ kettõ (01 50 150 9417-8 és 42 55 149 5129-1) kocsi kisiklott és 150 m megtétele után az állomás területén állt meg. A harmadiknak besorozott 42 55 149 5276-0 psz. kocsira a második kocsi rátorlódott és homlokfalát betörte. (A 149 5129-1 és a 149 5276-0 psz. kocsik selejtezésre kerültek.) A nem sikamlott 12 kocsi tovább haladt, azokat Franciavágás forgalmi szolgálattevõjének kérésére Ugod állomás forgalmi szolgálattevõje állította meg páros féksarukkal. Személyi sérülés nem történt. A MÁV kár kb. 93 844 Ft volt.
Az M41 2204 psz. mozdony a 99419. sz. vonatot továbbította Pápa és Veszprémvarsány állomások között, ahová 23.00-kor érkezett meg. Körüljárás után rázárt a 99418. sz. vonatra. A vontatási vonatkísérõ összekapcsolta a mozdonyt a vonatot képezõ 11 kocsival, de figyelmetlenségbõl a mozdony fõlégtartó ûrkapcsolatára tévesen felszerelt fõvezeték tömlõt kapcsolta össze a kocsik fõvezetékével. Ezután a mozdonyvezetõ feltöltötte a fõvezetéket, a vvk. pedig az utolsó kocsi végváltójának megnyitásával ellenõrizte, feltöltõdött-e az. A váltó megnyitásakor elmondása szerint a fõvezeték tömlõ nagyot rúgott és majdnem meg is ütötte õt, más rendellenességet azonban nem tapasztalt. Visszatérve a mozdonyhoz annak vezetõje befékezte a szerelvényt. A vvk. újra végigment a vonat mellett, állítása szerint a fékek fogtak. A kocsisor végére éve oldást kért. Ennek vizsgálata során az egyik kocsi nem oldott, ezért kérte a mozdonyvezetõt, húzzon kicsit elõre. A szerelvény kb. 10 m-t elõre húzott, ennek során látta, hogy forog a kerék, így közölte a mozdonyvezetõvel, hogy a fék rendben van. (A fõlégtartóval összetömlõzött fõvezetéket a mozdonyvezetõ a fékezõ szeleppel nem tudta sem feltölteni, sem leüríteni. A vizsgálat szerint a fékmûködés legfeljebb a fõlégtartó nyomáscsökkenésébõl, majd feltöltõdése miatti nyomásnövekedésébõl adódhatott.)
A 99418. 23.28-kor elindult Veszprémvarsányból. Fékezendõ súlya 73 t volt, de mivel a fõvezeték helytelen összekapcsolása miatt csak a mozdony lehetett fékezni (a maga 32 t féksúlyával), a vonat csak 44%-ra volt megfékezve. Ez azt eredményezte, hogy a vonali ellenõrzõ fékpróba során a szerelvény sebességét csak nagyon hosszú fékúton lehetett csökkenteni, akkor sem megfelelõ mértékben. Emiatt a kb. 50 km/h sebességre gyorsult vonatnál a mozdonyvezetõ ismételten fékezést kezdeményezett, de kielégítõ fékhatást ezúttal sem tapasztalt. Ekkor megjegyezve, hogy nem valami jók a fékek, tovább folytatta útját Pápa felé.
A vonat eközben áthaladt Gic-Hathalom állomáson, mely után a vonal majdnem Franciavágás bejárati jelzõéjig emelkedõben fut, így nem kellett fékezni. A töréspont a jelzõ elõtt 400 m-el van, itt az addigi emelkedõ 10 ezrelékes lejtõbe vált át. Az állomás bejárati elõjelzõje egy sárga fénnyel a bejárati jelzõ továbbhaladást megtiltó állására adott elõjelzést, ezért még az elõjelzõ elõtt a mozdonyvezetõ fékezni kezdett, de különösebb fékhatást nem tapasztalt. Megpróbálkozott a vészfékváltóval is, a fékhatás azonban észrevehetõen nem nõtt annak kinyitása után sem. Visszazárta és a kiegészítõ fékkel próbált fékezni, miközben megjegyezte, reméli nincs kint a tolatós. Közelebb érve látta a jelzõ mögött álló vonatot, és vészsípjelzést adva behaladt az állomásba.
Az F.2. sz. Forgalmi Utasítás szerint az érkezõ vonat elõtt a tolatást idõben be kell szüntetni. Ezt a rendelkezést figyelmen kívül hagyva a 99469. sz. tehervonat a 99418. áthaladó tehervonat tervezett érkezése elõtt néhány perccel még tolatást végzett az állomáson. Az Erdõgazdaság iparvágányáról vett fel kocsikat, melyek egyikét mérlegelni kellett. A szerelvény ezért kihúzott az iparból a III. sz. vágányra, amin úgy helyezkedett el, hogy a 9-nek besorozott mérlegelendõ kocsi a III. vágányba beépített hídmérlegre kerüljön. A mozdony ekkor az útátjárón és a 2. sz. váltón is túl volt. 2342-kor Pápateszér állomás engedélyt kért a 99418. sz. vonat részére, 23.48-ra. Franciavágás ezt megadta, majd a szolgálattevõ a térre ment a kocsi mérlegelését elvégezni. Ennek befejezése után rendelkezett a tolatásvezetõ felé, hogy a kocsisorral álljanak át az I. sz. vágányra és ott maradjanak állva, mert tehervonat fog áthaladni. Az irodába visszatérve érdeklõdött Veszprémvarsánytól az útban lévõ vonatról. Annak szolgálattevõje tájékoztatta, hogy az a korábban jelzett idõben, 23.48-kor állomásán áthaladt.
A tolató egység kihúzása a vonat nagy terhelése és 10 ezrelékes emelkedõ miatt lassan, csak 23.55-kor indult meg. Egy perccel késõbb a forgalmi szolgálattevõ engedélyt kért Ugodtól a 99419. részére, 0.02-es áthaladással. Elmondása szerint ekkor már tisztában volt azzal, hogy a vonatnak a bejáraton a tolató egység átállása miatt meg kell állnia. Ismét a térre ment, a mozgás kihúzása után annak részére egyenesbe állította a 2. sz. váltót, majd a betolást meg sem várva a forgalmi iroda felé indult, kezében a váltózár kulcsával. Eközben már hallotta a közeledõ tehervonat melynek csattogásából arra következtetett, hogy az igen gyorsan közeledik és kb. az elõjelzõ közelében lehet. Ezután vészsípjelzést és egy nagy csattanást hallott, amibõl megállapította, hogy a két vonat összeütközött.
Észlelve, hogy a tolató egység megfutamodott, az irodába menve lezárta az Sr1. sz. sorompót és átállította az 1. sz. váltót, hogy annak felvágását megelõzze. Azt csak a térre visszatérve látta, hogy a guruló kocsikon nincs rajta a mozdony. Nem tudta, hány kocsiról van szó, de az irodába szaladva tájékoztatta Ugodot, hogy állomásáról kocsik futamodtak meg, amiket aztán az ottani szolgálattevõ páros féksarukkal sikeresen megfogott.
Az aránylag szerencsés kimenetelû balesetért elsõsorban a 99419. sz. vonat mozdonyvezetõjét hibáztatták, mert Veszprémvarsány állomáson a vontatási vonatkísérõ által elvégzett kapcsolást nem ellenõrizte, a fékpróbát pedig felületesen végezte el, így vonatával nem kellõ megfékezettséggel közlekedett.
Hibázott a vvk. is, aki a jármûvek kapcsolását figyelmetlenül, a fékpróbát pedig felületesen végezte el, ezzel hozzájárult a vonat fékezetlenségéhez és a baleset bekövetkeztéhez. Franciavágás állomás forgalmi szolgálattevõje azzal követett el hibát, hogy az áthaladó tehervonat elõtt nem rendelkezett idõben a tolatás felfüggesztésérõl.
Ugyancsak a vétkesek között volt a tolatást végzõ tehervonat tolatásvezetõje, aki a páros féksaru készenlétbe helyezésérõl megfeledkezve nem gondoskodott a kocsik nyílt vonalra jutásának megakadályozásáról.
Felelõsségre vonták Celldömölk Vontatási Üzemegység azon dolgozóit is, akik a revízión lévõ M41 2204 psz. mozdony vizsgálata során nem észlelték, hogy a gép „A” oldali fõlégtartály ûrkapcsolatára szabványtalan, fõvezeték tömlõkapcsolat van felszerelve, „B” oldali fõlégtartó tömlõkapcsolata pedig hiányzik.
Éber szolgálatáért viszont dicséretben és 1000 Ft pénzjutalomban részesítették Ugod állomás forgalmi szolgálattevõjét, aki a megfutamodott és kb. 35-40 km/h sebességgel haladó kocsikat két db páros féksaru elhelyezésével (az elsõt a kocsik kidobták) sikeresen megállította és ezzel súlyos balesetet hárított el.