Baleset részletek


1987.10.17.   03:47
Bag
V42 532



Gödöllõ – Aszód vonalszakaszon, Bag megállóhelynél történt az „aszódi toló” újabb balesete 1987. október 17-én, 3 óra 47 perckor. A 30004. számban Gödöllõrõl Aszód állomásra visszatérõ V42 532 pályaszámú tológép személyzete a 466. szelvényben felállított térközjelzõ továbbhaladást tiltó jelzését figyelmen kívül hagyta és a 479+30. szelvényben (Bag megállóhelynél), fékezés nélkül beleütközött a féknehézmény miatt álló 52642. számú tehervonat 01 50 552 2383-6 pályaszámú DR cégjelû, Es sorozatú kocsijába. Személyi sérülés nem történt, de a balesetet szenvedett kocsi egy tengellyel sikamlott és felkapott a V42-es rövid gépterére, melynek Arno motorja, fõdinamója és fõtranszformátora megsérült. A jobb vágány reggel 7 óráig elzáródott.
A Rákosrendezõ pályaudvarról Hatvanba tartó 52642. számú, 513 t terhelésû, 412 m hosszú tehervonat 2,00-kor indult Budapestrõl. A 34 kocsiból álló szerelvény továbbítását a V43 1295 pályaszámú villamos mozdony végezte, melyen a hatvani vontatási fõnökség mozdonyvezetõje és vontatási vonatkísérõje teljesített szolgálatot. Az indulás után tartott vonali fékpróba során a személyzet semmilyen rendellenességet nem tapasztalt, ám 465. számú szelvényben ideiglenes jelleggel kitûzött 10 km/h-s lassújelre való ráfékezés és feloldás után a gép szignalizátora 1 "megszólalt" és a vonat egyre nehezebben lett vontatható. Vezetõje ezért a vonatot megállítva rádión jelentette a féknehézményt az irányítónak, a vvk. pedig hátrafelé indult a légveszteség okának felderítésre. (Ez a 21 55 595 5402-9 pályaszámú, Eas sorozatú kocsi kiiktató váltójának kinyílása volt.) Alig indult el, mikor a vonat vége felõl csattanást hallott, így lépteit meggyorsítva igyekezett a zaj forrása felé. Távozása után a gépen maradt mozdonyvezetõ egy lökést érzett a vonaton, így rosszat sejtve leszállt a géprõl és a szerelvény mellett õ is hátrafelé indult. Körülbelül a 20. kocsinál járt, mikor az ív belsõ oldalán észrevette a vonatuk végébe ütközött villamos mozdonyt.
A V42 532, a rajta szolgálatot teljesítõ hatvani mozdonyvezetõvel és vontatási vonatkísérõvel 16-án késõ délután az 59640 számú vonatot továbbította Aszódról Hatvan rendezõ pályaudvarra. Érkezése után, kb. 20 órakor bejárt a vontatási telepre fényszórójavítás céljából. Ennek végeztével 22,20-kor visszaindult Aszódra, és az éjszaka során folyamatos tolószolgálatot látott el. A balesetet közvetlenül megelõzõen az 53023 számú tehervonat kapcsolatlan tolójaként 3,05-kor indult és Gödöllõ állomás bejárati jelzõjéig közlekedett. A tolt vonat beérkezése és az 52642 számú vonat áthaladása után a számára kezelt bejárati jelzõ kettõ sárga fénye mellett 3,23-kor bejárt az állomás IV. vágányára, majd 3 óra 29 perckor visszaindult Aszód állomásra. Vezetõje 63 km/h-ra növelte sebességét és nagyjából így is haladt a 465-467. szelvényben kitûzött, 10 km/h sebességet engedélyezõ lassújelig, amelyen 5-7 km/h sebességgel haladt át. Eközben érte el a 466. szelvényben álló, vörös fényt mutató térközjelzõt, mely mellett megállás nélkül elhaladt, majd a lassújel feloldása után 27 km/h-ra fokozta sebességét és ezzel ütközött bele az íves pályaszakaszon elõtte álló tehervonat utolsó kocsijába.
Az eseményért a tológép mozdonyvezetõjét és vontatási vonatkísérõjét vonták felelõsségre, akik látták és be is mondták egymásnak a térközjelzõ tovább haladást tiltó jelzését. Ennek ellenére a mozdonyvezetõ a jelzõ elõtt nem állt meg, mert úgy gondolta, a tehervonat haladni fog elõttük, a vvk. pedig nem figyelmeztette õt a kötelezõ megállásra egyrészt, mert elgondolkozott másrészt, mivel a vezetõ a lassújelre ráfékezett, vagyis betartotta a kapott utasítást feltételezte, hogy meg fog állni a jelzõ elõtt is. Ez azonban nem történt meg, így megsértették az F.3. számú utasítást, mely szerint Megállj! állású önmûködõ térközjelzõ mellett jól mûködõ vonatbefolyásoló berendezéssel felszerelt jármû azonnal, ezzel nem rendelkezõ jármû csak két perc tartózkodás után haladhat el, max. 15 km/h sebességgel, hogy a mutatkozó akadály elõtt meg tudjon állni. (A balesetes V42 532-en nem volt EÉVB.)
Mulasztásukért állásukból elbocsátották, és a teljes baleseti kárösszeg (17 806 Ft.) megfizetésére kötelezték õket.
1 Szignalizátor = áramlásjelzõ. Az átmenõ fõvezetékben a sûrített levegõ áramlásának megnövekedését jelzõ berendezés. Ez tömlõkapcsolat szakadáskor, nagyobb mértékû tömörtelenség esetén illetve üzemszerûen a töltés-oldás folyamán léphet fel. Akkor „szólal meg”, ha a fékezõszelepen menet állásban hozzávetõlegesen legalább 1300 ~ 1350 liter/perc (típustól függ) mennyiségû levegõ áramlik át.
Forrás: MÁV Központi Irattár, AF.12928 számú doboz, 8187/1987 számú ügyirat