Baleset részletek


1969.10.06.   01:20
Pécel
V42 526



Az utasítások megszegése és a munkában részt vevõk figyelmetlensége miatt 1969. október 6-án, 1 óra 20 perckor horzsolódásos baleset történt Pécelen, mely személyi sérüléssel ugyan nem járt, de nyolc teherkocsi kisiklásával, három kocsi és V42 526 pályaszámú villamos mozdony selejtezésével (V42 526 S 1970.12.03.) valamint jelentõs forgalmi zavarral végzõdött. Csak a mozdonyban 1,8 millió forint kár keletkezett, a teljes kár összege nem ismert.
Október 5-én a szakasz-menetirányító rendelkezése alapján az állomás V. vágányán korábban feloszlatott tehervonat 10 kocsiját a vonali tartalékkal átállították a VI. vágányon álló kocsikra. Az V. vágányon maradt 26 kocsit az éjszaka folyamán a 459. számú vonattal szándékoztak továbbítani. Ez a szerelvény 0 óra 27 perckor érkezett meg az állomás IV. vágányára. Megállása után a forgalmi szolgálattevõ rendelkezésének megfelelõen a váltókezelõ a vonat mozdonyára felszállva közölte a vonatvezetõvel az elvégzendõ tolatási feladatot, melyet a mozdonyvezetõ is hallott. A vonatvezetõ azonban elmondta, hogy nem tud tolatni a teljes szerelvénnyel, mert a zárjelzõ kocsi elõtt két olyan kocsit továbbítanak, amit csak oda lehet besorozni. Ezután a forgalmi irodába indult a tolatási mozgás megbeszélésére. Leszállása után a mozdonyvezetõ a tolatás elvégezése céljából megindult a vonattal, ám az ekkor még a gép mellett tartózkodó vonatvezetõ a mozgást leintette, és vele is közölte, hogy a tolatást a kiadott rendelkezésnek megfelelõen nem lehet végrehajtani, majd folytatta útját a forgalmiba.
Ebben az idõben érkezett az állomás III. vágányára a VI. vágányon álló elegy továbbítására kijelölt villamos mozdony. A váltókezelõ ekkor még a 459-es mozdonyán tartózkodott és az érkezõ gép láttán közölte a mozdonyvezetõvel, hogy most már nem lehet tolatni, mert elõbb a III. vágányra érkezett villamos mozdonyt át kell állítani a VI. vágányra. Ezután leszállva a géprõl a szolgálattevõ utasításának megfelelõen a gépet a VI. vágányra beállította, majd a II. számú szolgálati helyen maradt.
Az idõközben a forgalmi irodába érkezett vonatvezetõ és a szolgálattevõ megbeszélte, hogy a továbbítandó elegyet a vonat megosztása után a besorozási korlátozás alá esõ két kocsi elé veszik fel, de elõbb az általuk hozott kocsikkal visszatolnak, hogy a 26 kocsi beférjen. A vonatvezetõ távozott az irodából, a zárfékezõnek megmutatta a visszatolás utáni szétkapcsolás helyét (17.-18. kocsi), majd a mozdonyhoz ment, hogy megbeszélje a mozgást a mozdonyvezetõvel. Felszállni nem tudott hozzá, de miután dörömböléssel felébresztette közölte vele, hogy kb. 80 métert visszatolnak, szétkapcsolják a szerelvényt, majd mikor ennek megtörténte után jelzést kapnak, megkezdik a kihúzást. Mondandóját a vezér „jó, akkor visszatolunk” szavakkal nyugtázta, majd állítólag elõre indult meg mozdonyával, csak a vonatvezetõ figyelmeztetése után váltott irányt és indult meg hátrafelé.
A zárfékezõ a hátratoló szerelvény mellett haladt, és a visszatolás befejezésekor a kocsik közé lépett, ám nem tudta szétkapcsolni azokat, ezért nyomást kért. A vonatvezetõ eközben figyelmeztette a mozdonyvezetõt, hogy a kihúzáshoz jelzést a váltókezelõ fog adni, majd leszállt a géprõl, és a vonat mellett megindult visszafelé, hogy nekilásson az állomáson felvenni szándékozott kocsik felírásának.. A szerelvény felénél járhatott, mikor látta, hogy a szétkapcsolást végzõ fékezõ kibújik a kocsik közül és lámpája magasba emelésével jelzi a a szétkapcsolás megtörténtét. Ezt a mozdonyvezetõ – tévesen! – „Távolodj tõlem” jelzésnek vélte, és a váltókezelõ felõl nem is várva jelzést megkezdte a kihúzást Budapest irányába. Eközben érkezett az állomás III. vágányára a 481. számú tehervonat, mely a helyes bal vágányra kihaladva megállás nélkül folytatta útját Budapest felé. A kijárati váltókon azonban a szerelvény 22. kocsijába a tolató mozgás 15 km/h sebességgel belehúzott.
A balesetért több embert hibáztattak. A tolatást végzõ mozdonyvezetõt, aki tolatásvezetõ jelenléte nélkül tolatott, az elõrehúzás megkezdése elõtt és alatt nem figyelt kellõen, ezért az elé húzó vonatot csak késve érzékelte. Állítása szerint a vonatkísérõktõl „Távolodj tõlem” jelzéseket kapott és mivel ezt figyelte, csak kb. 80 méterrõl észlelte a szomszédos vágányról elé húzó vonatot, mely elõtt az azonnali fékezés ellenére sem tudott megállni.
A IV.-V. vágány között tartózkodó vonatvezetõt, aki tolatási jegyzék nélkül kezdte meg a munkát, és bár észlelte az áthaladó vonatot - mozgásnak irányát csak a kihúzott kocsisor elhaladása után látta – a két, egy irányba haladó mozgást nem tartotta aggályosnak, a tokató egység megállítására semmilyen módon (jelzésadás, végváltó megnyitása) nem intézkedett, ehelyett középsõ fékezõjével a felveendõ kocsik felírásához fogott. Ezzel fékezõit is megtévesztette, akik joggal gondolhatták, hogy értesítésük nélkül õ adott engedélyt a kihúzásra.
Az elsõ- és zárfékezõket, akik abban a tudatban, hogy csak határig húz elõre, nem adtak „Megállj” jelzést a mozdonyvezetõ felé, és bár elõbbi látta a vonatkozó kijárati jelzõn a sárga-zöld jelzési képet és a vonatvezetõ számukra sem rendelkezett a kihúzásról, a mozgás megállítása felõl nem intézkedtek. Ehelyett a vonat elsõ és utolsó kocsijának fékállásra fellépve húztak kifelé. Megállj jelzéseket csak akkor adtak, mikor látták, hogy a gép túlhúz a biztonsági határjelzõn, ám a mozdonyvezetõ az általuk adott jelzéseket sem vette figyelembe. Végül az állomás forgalmi szolgálattevõjét, aki már a tolatási mozgás engedélyezésével veszélyeztette a 481. számú vonatot, mivel a hátratolás megkezdésekor az már az állomásra behaladóban volt, annak áthaladásáról tolatásban résztvevõket nem értesítette, és tolatási jegyzéket sem készített. felelõsségre vonásuk módjáról és mértékérõl nincs információnk.
Forrás: Vasút c. lap 1970/2 14-15 p. Többek kis mulasztása = nagy baleset
Esti Hírlap 1969.10.06.-i Kisiklott egy vonat c. cikke
Bejelentõlap használaton kívüli vasúti jármûrõl V42 526 (elektronikus formában a szerzõ birtokában.)