Baleset részletek


1951.05.17.   17:30
Esztergom
324 577



Jelentõs számú sérültet követelõ ütközéses baleset történt 1951. május 17-én délután Esztergom vasútállomásán. Az ebben az idõben érvényes mozdonyforduló szerint a 17 óra 19 perckor érkezõ 3424. sz. vonat gépe a poggyászkocsit a beérkezett szerelvény túlsó végére so-rozta (a szerelvény 3421. számban 19,35-kor indult vissza), majd rázárt a már elõkészített, utasokkal elfoglalt 3443. sz. vonatra, amellyel 17,35-ös indulással Buda-Császárfürdõ állomásra közlekedett.
Balesetünk napján a 3424-t a Dorog fûtõház állagába tartozó, egyenes állású 324,577-es továbbította. A II. vágányra bejárva a raktár és a felvételi épület között állt meg, hogy a IV. vágányon álló 3443-as felszálló utasai részére „peront” hagyjon. Ezután a gép a poggyászkocsival felhúzott határig, a kocsit leakasztották, a gép átállt a VI. vágány felé a lírára, a kocsit pedig kézi erõvel kitolták az 1. sz. váltón túlra. Itt a gép újra rájárt a kocsira, és azt felvette az elejére, majd a forgalmi szolgálattevõ utasításának megfelelõen ellenkezõ irányba indult, hogy a VI. vágányon körüljárva rásorozza a kocsit a II. vágányon álló szerelvényre, majd rázárjon saját, IV. vágányon álló vonatára. Azt azonban sem a mozdony személyzete, sem a tolatásban résztvevõ két kocsirendezõ nem vette észre, hogy az érintett 7. sz. váltó kitérõ, a IV. vágányra terelõ állásban van. Az induló gép ennek következtében a IV. vágányon álló, 4 kocsiból álló szerelvénynek ütközött – kb. 25 km/h sebességgel –, hogy azt kb. 100 méterr-el arrébb tolta. (Ennek fékjeit korábban feloldották, hogy a poggyászkocsi rásorozása után a szerelvényt postakezelés céljából a felvételi épület felé megtolják.)
A balul sikerült tolatás következtében 25 utas és a poggyászkocsin utazó két kocsiren-dezõ megsérült. A 27 személybõl kilencet szállítottak kórházba különbözõ törésekkel (kettõt koponyaalapi töréssel) és zúzódásokkal, a többiek könnyebb sérüléseket szenvedtek.
Az eseményt tárgyaló ügyiratból kiderül az annak során megsérült négy kocsi pálya-száma és sorozata (31396 B, 52680 C, 52002 C, 52857 C), valamint az is, hogy a 17.30-kor bekövetkezett ütközés után a rendõrségen és a KPM-en* kívül az ÁVH-t** is értesítették, az üt-közés miatt felelõsségre vont dolgozókról és büntetésük mértékérõl azonban nem tartalmaz semmiféle információt.
* Közlekedés és Postaügyi Minisztérium
** Államvédelmi Hatóság
Forrás: MÁV Rt. Központi Irattár: AB.12022 sz. doboz 7860/B/1445/1951 sz. ügyirata