PÁLYASZÁMOK ÉRTELMEZÉSE



Gőzös: Vegyük példának egy gőzmozdony pályaszámát: 424,009. A pályaszám első tagjában szereplő első számjegy, azoknak a tengelyeknek a számát jelzi amelyiken "nagy kerék" van, azaz a csatolt tengelyek számát. Ez esetben 4. A másik két számjegy a "24" a gép tengelynyomását jelzi, mennél kisebb ez a szám annál nagyobb. A pályaszám második tagjában szereplő három számjegy a gép sorszáma (az állagba kerülés sor- rendjében)
Pályaszám A gőzmozdony
Első számjegye 2. és 3. számjegye Tengelyterhelése, KN Szerkocsis vagy szertartályos rangja
A kapcsolt kerékpárok száma 01-14 150-200 Szerkocsis I rangú (fővonali)
15-19 Szertartályos
20-41 120-150 Szerkocsis
42-69 Szertartályos
70-74 -120 Szerkocsis II rangú (mellék vonali)
75-79 Szertartályos
80-84 Bármilyen tengelyterhelés Szerkocsis III rangú (keskeny nyomközű)
85-99 Szertartályos

Tengelyelrendezés Tengelyelrendezés Tengelyelrendezés
Vázlata Jele Vázlata Jele Vázlata Jele
A1 C 2D
1A 1C E
B 1C1 1E
1B 2C B+B
1B1 2C1 1B+B
2B 2C2 C+C
2B1 D 1C+C
2B2 1D C+B
    1D1    


Dieselek: Vegyük példának egy dieselmozdony pályaszámát: M61, 002
A pályaszámban az 'M' betű a belsőégésű motort, a '6' a mozdony hajtott tengelyeinek számát az '1' a gép megkülönböztető száma, 000-sorozat jelentése: a gép diesel-villamoshajtását jelenti ez a szám a gépek üzembe állítási sorrendjével növekszik.
Vegyük példának egy ugyancsak diesel, de hidraulikus hajtású mozdonyt: M41, 2131
Itt is az 'M' a belsőégésű motort, a '4' a hajtott tengelyek száma, az '1' ugyancsak megkülönböztető szám a 2000-es sorozat már a hidraulikus hajtásról tájékoztat az '1' a sorozat száma (!!Nem mindegyik gépnél van ilyen!!) a '31' a gép sorszáma.
Vegyünk példának egy mechanikus meghajtású mozdonyt: M28, 1002 itt végig megegyezik a sor csak az '1000'-es sorozat jelentése a mechanikus meghajtás.
Dieseleknél előfordul még '3000'-es pályaszám ez az MDmot-ra jellemző. Ennél a sorozatnál logikátlan csupán a pályaszám, hiszen a MÁV-nál semmi sem kapott ilyet. Valószínűleg nem tudták eldönteni, hogy eme jármű micsoda, hiába egy motorkocsi tagja, de üzemelhet önálló mozdonyként.
Megjegyzés: az M43 és M47 sorozatú gépeknél az 1000-es és 2000-es sorozatok nem a mechanikus illetve a hidraulikus meghajtást jelölik. A gépekből a románok szállítottak kicsit módosított kivitelű gépeket is ezek kapták az 1000-es szériát. Egyébként mindkét sorozat diesel-hidraulikus átvitellel készült.

Villanyok: Ismét vegyünk példának egy pályaszámot, csak most egy villanymozdonyét: V63,005. A pályaszámban a 'V' betű a gép 'villanymozdony' mivoltát jelzi, a 6 a gép hajtott tengelyei számát, a 3-as megkülönböztető szám. 000 a gép tirisztoros hídegyenirányítós rendszeréről árulkodik, a szám a gépek üzembe-állítási sorrendjével növekszik. (A V63-asoknál előfordul 100-al kezdődő sorozat is ez a 160 km/h áttételről árulkodik.> Megjegyzés: Régen míg nem voltak tirisztoros egyenirányítós gépek, addig a 000-sorozat a fázisváltós rendszert jelölte: V60,002.
Egy diódás hídegyenirányítós mozdony pályaszáma: V43,1005. Itt is egyeznek a jelölések a fentiekben leírtakkal, csak az 1000-es sorozat jelentése a diódás hídegyenirányító.
Egy ma már kihalt Ward-Leonard rendszerű gép pályaszáma: V42,527. A pályaszám első felében lévő tagok megegyeznek a fent tárgyaltakkal, csak az 500-as sorozat jelentése a Ward-Leonard erőátviteli berendezés jelenléte.

Kocsik:
Személykocsik jelölésének kezdő betűi Személykocsik jelölésének utolsó betűi
A 1. olsztályú kocsi a Háromtengelyű
AB 1. és 2. osztályú kocsi b Öttengelyű, vagy kerékpár szállító
AR 1. o. kocsi étkező-, büfé-, vagy bárszakasszal c Fekvőhelyes
AD 1. o. kocsi poggyász-szakasszal ee Központi energia ellátás a villamos fővezetékről
ABD 1. és 2. o. kocsi poggyász-szakasszal h Középfolyosós
ARD 1. o. kocsi étkező-, büfé-, vagy bárszakasszal és poggyászfülke résszel i* Nyitott átjárókkal
B 2. o. kocsi k* Oldalfolyosós helyi forgalmú
BR 2. o. kocsi étkező-, büfé-, vagy bárszakasszal l Hangszóróval ellátott, vagy levelező fülke a poggyászkocsiban
BD 2. o. kocsi poggyász-szakasszal m Több, mint 24,5 m hosszú
Bpost 2. o. kocsi postaszakasszal n* Nagy rakterű poggyászkocsi
D Poggyászkocsi o* Alacsonyabb kocsiszekrényű
Dpost Poggyászkocsi postaszakasszal p Középfolyosós
DD Nyitott, emeletes autószállító poggyászkocsi r* Büféfülkés (hidegüzem)
MD Fedett autószállító poggyászkocsi s Oldalfolyosós a poggyászkocsiban és poggyászfülkés kocsi
MDD Fedett, emeletes autószállító poggyáaszkocsi t Középfolyosós, vezérlőkocsi
SR Társasági kocsi v* Távvezérlési kábellel ellátott
WL Hálókocsi z* Központi energia ellátás, vagy kéttengelyes kocsi
WR Étkezőkocsi x* Motor mellékkocsi
WSP Társas termeskocsi (komfort) y Középfolyosós kocsi
Posta Postakocsi *: A tulajdonos vasút által meghatározott értlmezés szerint
A MÁV teherkocsijainak fősorozatjelei
E:Normál építésű nyitott kocsi magas fallal
F:Különleges építésű nyitott kocsi
G:Normál építésű fedett kocsi, minimum 8 szellőzőablakkal
H:Különleges építésű fedett kocsi
I:Levegőkeringetéses hűtőkocsi, hőszigeteléssel
K:Normál építésű kéttengelyes pőrekocsi nyitható oldalfalakkal és rövid rakoncákkal
L:Különleges építésű kéttengelyes pőrekocsi
O:Normál építésű nyitott- vagy pőrekocsi
R:Normál építésű forgóvázas pőrekocsi
S:Különleges építésű forgóvázas pőrekocsi
T:Nyitható tetejű kocsi
U:Különleges építésű kocsik, melyeket nem lehet az F, H, L, S, Z sorozatokhoz besorolni
Z:Fém tartályos tartálykocsi folyadékok vagy gázok szállítására

A vasúti járművek egységes számrendszerrel vannak ellátva. A számrendszer 12 számjegybő áll. A számok mindegyike jelzőszám, amely tartalmazza a tulajdonos vasút jelét, kifejezi azt, hogy a kocsi alkalmas-e nemzetközi forgalomra, vagy csak belforgalomra, továbbá utal a kocsi jellegére, fűtési rendszerére és az engedélyezett sebességre. -Az első számjegy a személykocsiknál és kalauzkocsiknál minden esetben ötös(5), hatos(6) vagy hetes(7) -A második számjegy lehet nulla(0) belforgalmű kocsikon, lehet egy(1) RIC forgalmú kocsikon és lehet kettő(2) átállítható RIC gorgalmú kocsikon. -A harmadik és negyedik számjegy együtt jelenti a tulajdonos vagy beállító vasút cégjelét. Az 55 a MÁV cégjelét jelenti.
VR =10 BR =70 CP =94
RZD =20 RENFE =71    
KRZ =30 JZ =72 BTc(BCs) =21
MTZ =31 CH =73 UZ =22
DSVN =32 SJ =74 CFM =23
KZD =33 TCDD =75 LG =24
HSH =41 NSB =76 LDV =25
GySEV =43 DB =80 EVR =26
ZRS =44 ÖBB =81 HZ =78
ZBH =50 CFL =82 SZ =79
PKP =51 FS =83 MZ =65
BDZ =52 NS =84 CIWLT =66
CFR =53 SBB =85    
CD =54 DSB =86    
MÁV =55 SNCF =87    
ZSR =56 SNCB =88    
-Az ötödik számjegy a kocsiosztály jelzésére szolgál. Nulla(0) a póstakocsi jele, egy(1) az első osztályú kocsi jele, kettő(2) a másod osztályú kocsi jele, három(3) az első- és másodosztályú kocsi jele, négy(4) az első- és másod osztályú fekvőhelyes kocsi jele, öt(5) a másodosztályú fekvőhelyes kocsi jele, hat(6) és hét(7) az első és másodosztályú vasút tulajdonát képező hálókocsi, nyolc(8) a személykocsi, büfé-étkező és poggyásztérrel, kilenc(9) kalauzkocsi
-A hatodik számjegy ülőhely illetve szakasz-szám jelzésére szolgál. Nulla(0) 10 szakasz, egy(1) 11 szakasz, kettő(2) 12 szakasz, kilenc(9) 9 szakasz stb.
-A hetedik számjegy a kocsi engedélyezett sebességét jelzi. 0, 1, 2 120 km/h, 3, 4 vagy 5 140 km/h-ig, 7 vagy 8 140 km/h-tól
-A nyolcadik számjegy a fűtési rendszert jelzi. 0, 3 vagy 7 villanyfűtés, 1, 4, 5 vagy 8 villany- és gőzfűtés, 2 vagy 6 gőzfűtés
-A kilencedik, tizedik és tizenegyedik számjegy a kocsi egyedi pályaszáma
-A tizenkettedik számjegy a kocsi ellenőrző száma, amely elsősorban a gépi adatfeldolgozáskor szükséges.
LOCO CLUB