1. Szabályzóház |
15. Légtelenítő csavar |
29. Görgősemelő |
2. Körhagyótengely |
16. Tüzelőanyagcső |
30. Kenőolaj |
3. Szabályzóemeltyű |
17. Befecskendezőhenger |
31. Hollandianya |
4. Szabályzórugó |
18. Befecskendezőgattyú |
32. Befecskendező fúvóka |
5. Szabályzókar |
19. Dugattyúrugó |
33. Befecskendező fúvósapka |
6. Állítókar |
20. Állítócsavar |
34. Nyomásállító csavar |
7. Olajzónyílás |
21. Ellenanya |
35. Ellenanya |
8. Szabályzósúly |
22. Bütyköstengely vége |
36. Fúvókarugó |
9. Olajleeresztő csavar |
23. Előefecskendezést állító kar |
37. Nyomórúd |
10. Fogasléc |
24. Előbefecskendezést állító ágy |
38. Gázolajcsatorna |
11. Fogasív |
25. Elobefecskendezést állító villa |
39. Csaposfúvóka |
12. Nyomóvezeték |
26. Csatlakozókarmantyú |
40. Üzemanyag túlfolyó |
13. Nyomószelep |
27. Szorítócsavar |
41. Fúvókaház |
14. Közös tüzelőcsatorna |
28. Bütyköstengely |
42. Befecskendező dugattyúperem |
II III. Teljes befecskendezés. IV, V. Részbefecskendezés, VI, VII. Nincs befecskendezés. VIII Szabályozó
Feladata: A motor üzeméhez szükséges tüzelőanyagot (gázolajat) megfelelő mennyiségben és idopontban nagy nyomással az égőtérbe fecskendezni.
Fő részei: A bütykös tengely (28) rajta a szabályozó VIII az elobecskendezési idopontállító (23-25-ig) a befecskendező szivattyúelemek (17-19-ig), majd a befecskendező szivattyúház.
A befecskendező szivattyúelem részei: A befecskendezőhenger (17), a befecskendező dugattyú (18), a görgősemelő (29), a dugattyúrugó (19), a beálítóhüvely a fogasívvel (11). A befecskendező henger felső részében van a nyomószelep (13). A befecskendező henger két szemben lévő fúrattal van ellátva, melyen keresztül a közös tüzelőanyagcsatornából a tüzelőanyag a befecskendező:
A befecskendező szivattyúelem muködése: : I. Szívólöket. A befecskendező dugattyút a bütykös tengely (28) elfordulásakor a dugattyúrugó (19) lefelé mozgatja, és a befecskendező hengeren lévő fúratokon keresztül a tüzelőanyag beáramlik.
II. Nyomólöket. A befecskendező dugattyút (18) a bütykös tengelyen (28) lévő bütyökelfordulás közben a görgősemelővel (29) felnyomja. Fölfelé haladtában a befecskendező dugattyú a fúratokat elzárja és a befecskendező hengerben lévő tüzelőanyagot nagy nyomással a nyomószelepen (13) át a nyomóvezetékbe (12), onnan a befecskendező fúvókán (32) keresztül az égési térben nyomja.
A tüzelőanyag mennyiségének szabályozása: A motor teljesítménye a befecskendezett tüzelőanyag mennyiségétol függ. A tüzelőanyag befecskendezését a befecskendező dugatyúfej alatt lévő perem (42) végzi. A tüzelőanyag mennyiségének adagolását pedig a függőleges horonnyal és ferde peremmel ellátott dugattyúfej (I-VII-ig) elfordításával szabályozzuk. A fogasléc (10) előre-hátramozdításakor a fogasív (11) elfordul és magával viszi a beállítóhüvelyt. A beállítóhüvely (43) alsó része ki van vágva és a befecskendező dugattyú alsó keresztdarabja abban fel és le tud mozogni. A beálíltóhüvely elfordulásakor a befecskendező dugattyút a keresztdarabnál fogva elfordítja.
Teljes befecskendezés: : (I, II, III.): Ha befecskendezo dugattyú úgy áll, hogy a ferde perem a teljes löket hosszában zárva tartja a befecskendező henger furatait.
Részbefecskendezés: (IV, V.): Ha a befecskendezo dugattyút elfordítjuk úgy, hogy a ferde perem már a löket közben eléri a befecskendezo hengeren lévő jobboldali furatot, melyen keresztül a tüzelőanyag a löket többi részében visszanyomódik a közös tüzelőanyagcsatornába.
Nincs befecskendezés: (VI, VII.): Ha a befecskendező dugattyút annyira elfordítjuk, hogy a befecskendező dugattyúfejben levő függőleges horony a befecskendező henger jobboldali furatára kerül. Ez esetben a nyomótérből a tüzelőanyag a befecskendező dugattyúfejben lévő függőleges hornyon keresztül a befecskendező henger jobboldali furatán át a közös tüzelőanyag csatornában visszanyomódik. Ekkor a befecskendezés megszűnik és a motor megáll.